sobota 5. srpna 2017

Polleskogel

POLLESKOGEL je dvojvrchol v Oetztálských Alpách. Nachází se v hřebeni vedoucím na Hohe Geige, resp. v hlavním hřebeni leží skalnatý Severní/Nordliche Polleskogel nazývaný i Pollesfernerkopf (3015 m/m) často zaměňovaný s Jižním/Sudliche Polleskogelem (3035 m/m, jindy 3032 m/m)). Jižní vrchol tvoří skalní bloky (vyhnitá skála) a suť po zbytcích stejnojmenného ledovce (Pollesferner), nevede na něj oficiální trasa (Mainzerweg prochází několik metrů kolem a pokračuje dále hřebenem). Přímo pod vrcholem se nachází sedlo Sudliches Pollesjoch, kam vede řetězy zabezpečený chodník. Na hlavní vrchol lze lezeckou trasou cca III UIAA (lámavé) vystoupat i přímo. Z Polleskogelu jsou výborné výhledy na Wildspitze (II. nejvyšší hora Rakouska), vlevo od ní je lyžařský areál s vrcholy Schwarze Schneide (na fotografii vlevo) apod. Na opačné straně začíná hřeben Stubaiských Alp. Býval tady i malý kříž. (fcb fotogalerie)
nejvyšší cesta v EU
z nejvyšší cesty v EU
Čekáme, až do Ventu dorazí naši parťáci na jiný výstup. Máme tedy několik hodin před odpolední tůrou a uvažujeme, co s časem. Nakonec zaplatíme 22 E za mýto a vyjedeme si Otztalerskou Glestcherstrase k nejvyššímu parkovišti v EU. Nejde nám ani tolik o to parkoviště, spíš o výhledy na kopce kolem. Z 2800 m/m je to kousek na hřeben Hohe Geige. Jdeme tedy nalehko, turisticky, po cestě k vrcholu Polleskogel. Zpočátku po docela pěkné cestě, za odbočkou pod stěnkou sutí a skálou (řetězy) rychle do malého sedla. Těch je tady dost, oddělují je malé vrcholky. Pár metrů dolů a zase nahoru na úbočí. Cesta pokračuje dál po hřebeni, my odbočujeme po skalních blocích (sypké) pár metrů na samotný vršek na výhledy (I-II UIAA). Necelých 300 vm pohodově nám zabralo sotva hodinku, tak pohled na okolní kopce a dolů. Jsme tak rychlí, že nám zbudou ještě 2,5 hod. času. Projedeme tedy tunelem a stihneme ještě Innere Schwarze Schneide.
pokr. hřebene na Pollespfernekopf

Nordliche Pollesjoch, Mainzerweg

údolí na protější straně - Pitztal

pohled na hřeben ke Karleskogel

poznámka
placená silnice (18 E za automobil, 22 E za 5 lidí v autě) otevřená do cca 16:30 (léto 2017), pak se projede klidně dolů i nahoru, bezplatná parkoviště všude, WC na lanovkách free, obchod s restaurací za tunelem